Koliko puta godišnje imaš prehladu? Ponekad otpornost organizma jednostavno padne. Premalo spavanja. Loša hrana. Previše stresa na poslu. Konflikti u odnosima. Sve to može biti uzrok. Ponekad previše brinemo o drugima, a premalo o sebi. Dobro je da se ne događa prečesto. I važno je na koji si način pomažemo da se vratimo u ravnotežu.

Mnogi ljudi misle da prehladu treba zaustaviti farmaceutskim lijekovima. To je za njih stvarnost. Na takvo ih razmišljanje agresivnim reklamama navodi industrija lijekova.

Takvo postupanje je i društveno poželjno, jer unatoč bolesti nesmetano obavljamo svakodnevni posao. Jer ako ne idemo na posao, to košta. Međutim,  tko ne uspori tempo življenja i hoda naokolo bolestan nakon što prehladu (barem djelomično) blokira lijekovima, dugoročno riskira teškoće sa zdravljem. Posljedice su slabija otpornost, još više lijekova i čak teže bolesti dišnih putova. 

Što je zapravo prehlada

Što ako pokušamo prehladu, virozu dišnih putova ili gripu razumjeti u suštini – to su više ili manje jaki procesi čišćenja našeg organizma. Dobro ih je podržati. Ne potisnuti. Ne blokirati. Prehladu treba pravilno nahraniti.

Taj proces nije ugodan i većinom nastane kad nam zbog manjka sunčeve svjetlosti nedostaje energije ili kad je imunosni sustav zbog povećanog stresa ili loše hrane preopterećen.

Može se povući u nekoliko dana. Može se vući nekoliko tjedana. Može se zakomplicirati i dulje nas zadržati u krevetu.

Uz moderan način života (zato što dišemo zagađen zrak, pijemo ne baš čistu vodu, jedemo također lošu hranu) možda nije loše da se tijelo jednom godišnje donekle pročisti.

U tijelu se, naime, neprekidno stvaraju skladišta otpadnih i otrovnih tvari (neka možda gomilamo još od djetinjstva). Nije moguće sasvim spriječiti da tijelo takva skladišta otvori. Možemo i živjeti što smirenije i jesti hranu koja nas podupire. A prije svega možemo na taj način utjecati na tijek prehlade.

Jednostavni pripravci

woman in blue sweater lying on bed
Photo by Polina Tankilevitch on Pexels.com

Najčešći savjeti su: uzimaj pripravke od meda, cimeta, đumbira i limuna. Tu se radi o kombinaciji vitamina C i drugih jakih prirodnih sastojaka. Đumbir i cimet su prirodni antibiotici zato što ograničavaju rast bakterija.

Sličnu ulogu ima med, on nema samo antibiotičke učinke, nego podupire i sluznice i floru probavnih organa, ubrzava probavne procese, štiti organe, hrani nas mineralima i mnogim probavnim enzimima. Ovo ne vrijedi za svaki med, nego isključivo za nezagrijani med.

Prirodni med koji nikad nije bio zagrijan preko 35 stupnjeva Celzijusa, je odličan lijek koji ujedno čisti i obnavlja tijelo. Možemo ga uživati u neograničenim količinama, ali samo u slučaju da je zaista nepregrijan.

Pelud

Osjećaš bolove? Isprobaj svježi pelud jer djeluje protiv bolova. Nekoliko žlica odjednom pomiješaj u vodu, svježe cijeđeni sok, sirovo mlijeko ili u kombinaciju domaćeg meda i sirovog vrhnja. Suhi pelud prvo treba namočiti da se rastopi, inače ne djeluje.

Neprerađene masnoće

Prehlada može biti blaža ako u prehranu dodajemo nekoliko prirodnih masnoća (npr. sirovo slatko ili kiselo vrhnje, kokosovo, maslinovo, bučino, laneno, konopljino ili drugo hladno prešano ulje). Te masnoće čiste tijelo. Pomažu tako da tijelo brže izlučuje otpatke.

Jabučni ocat

Jabučni ocat je pravi eliksir za upaljeno grlo. Prirodan je antiseptik pa djeluje protuupalno.

Smirujući napitak za prehladu sastoji se od svježeg soka limuna ili limete, a može i od naranče ili grejpa, nepregrijanog meda te žličice jabučnog octa na 3 dl napitka. Pijemo po gutljajima. Koncentracija octa ne smije biti niti prejaka, niti preblaga. Uz pravu koncentraciju, peckanje u grlu odmah popušta.

Sirovi maslac

Upalu grla možemo smiriti mješavinom sirovog maslaca ili hladno prešanog nerafiniranog kokosovog ulja i nezagrijanog meda. Mješavinu treba uzimati u žličicama preko cijelog dana. Primijetite kako smiruje sluznicu? Upaljenoj sluznici koja izlučuje toksine, hitno trebaju vitamini, minerali i sirove masnoće. Većina savjeta za liječenje prehlade i gripe zanemaruje smisao sirovih masnoća, iako su upravo one ključne za potporu u procesu borbe protiv virusa.

Bez šećera i brašna

Jela od brašna i škroba (kruh, krumpir, tijesto, njoki i slično) treba ograničiti koliko je moguće. Najkorisnije za liječenje upaljenih sluznica je ako za vrijeme trajanja bolesti možemo potpuno izbjeći hranu koja sadrži šećer i rafinirano brašno. Ta hrana pogoršava upale.

Suprotno vrijedi za sirovu hranu. Posebno sirovi crveni i narančasti plodovi i gomolji sadrže jake protuupalne tvari.

Pomoć probioticima  

Probavni sustav je ključ, treba ga poduprijeti probiotičnom hranom.

U slučaju da probavni sustav nije dobro naseljen probiotičnim mikrobima, zbog čega se otpornost stalno smanjuje, to znači da u njemu ne stanuju pravi sojevi bakterija. Zato ih treba naseliti. To se na dugi rok puno više isplati učiniti hranom nego nadoknađujući prehrambenim dodacima. Dodatke tijelo često odbije i tako pogorša simptome bolesti.

Probiotična potpora može biti žlica jabučnog octa dnevno.

Rast prave crijevne flore podupiru također limun i nezagrijani med.

Zimi možemo koristiti kiselu repu ili kiseli kupus, ili samo njihovu tekućinu (rasol). Ne pretjerujmo s količinom. Zdravlje se gradi postupno.

Potpora može biti također i domaće sirovo mlijeko ili prirodno ukiseljeno sirovo mlijeko.

Stvaranje sluzi

Za mlijeko i mliječne proizvode često čujemo da u tijelu stvaraju sluz. Treba zato izbjegavati svo industrijski prerađeno mlijeko zato što ono stvara probleme sluznicama. Mnogi ljudi koji uživaju industrijsko prerađeno mlijeko, primjećuju da im se stvara gusta teška sluz, zatvaraju se sinusi, pogoršava probava, ponavljaju glavobolje i drugo.

Sirovo mlijeko ne stvara sluz, a može čak i smanjiti spomenute teškoće. No, neki se ljudi uz prehladu bolje osjećaju bez ikakvog mlijeka.

Sirova sirutka

Sirova sirutka sadržava mnoštvo bjelančevina, vitamina, minerala i mikroorganizama, koji pomažu kod liječenja. Ne treba s njom pretjerivati. Dodaje se napitcima u malim količinama. U limunadu s medom ili u čašu vode ju dodajemo u početku tek nekoliko žlica.

Vitamin C

Najpoznatiji prehrambeni probiotici su kiseli kupus i kisela repa. Mikrobi u procesu njihove fermentacije stvaraju velike količine dodatnog vitamina C zbog čega kiseli kupus i kiselu repu treba jesti sirove ili tek zagrijane kako bi spriječili uništenje vitaminskih zaliha.

Neki ljudi piju tekućinu od kiselog kupusa ili repe – rasol, no ona je manje preporučljiva od prirodne sirove sirutke zbog velike količine soli koju sadrži.

A što s gripom?

Ono što vrijedi za prehladu, vrijedi i za gripu. Za sigurno prebolijevanje gripe potrebno je strogo odmarati i redovito piti kvalitetne vitaminske napitke, još posebna kod povišene temperature i slabog apetita.

Dobro djeluju kupke s glinom ili morskom soli. Prije kupke dobro je popiti čašu limunade s nezagrijanim medom i žlicom jabučnog octa. Umjesto toga možemo popiti čašu sirovog kiselog mlijeka sa žlicom nezagrijanog meda i prstohvatom cimeta. Toplina kupke pomaže da hranjive tvari iz napitka brzo stignu na mjesto gdje su najpotrebnije za liječenje.

Djeci treba više tjelesnog kontakta

Djeca obično lakše podnose respiratorna oboljenja nego odrasli, ali ne valja ih slati u školu ako se loše osjećaju. Odrasli također riskiraju pogoršanje ili čak komplikacije kada umjesto odmaranja nastavimo svakodnevnom rutinom.

Bebama i maloj djeci potrebno je više topline i tjelesnog kontakta. Ako majka doji, oni se obično tada više doje. Majčino mlijeko sadrži idealan omjer hranjivih tvari i imunoloških tvari zbog čega nije ništa loše ako se prehlađena beba ili malo dijete želi češće dojiti ili privremeno čak odbaci drugu hranu.

Preventiva

Blage virusne bolesti sprječavamo tako da dovoljno spavamo i izbjegavamo stres.

U toplom dijelu godine budimo dovoljno na suncu.

Ne jedimo kasno navečer.

Ne jedimo puno industrijski prerađene hrane.

Jedimo lokalno i prirodno uzgojenu hranu.

Imajmo dobre odnose s ljudima oko sebe.

Izvor: https://www.mojcavozel.com/blog/nahrani-prehlad-a-ni-vseeno-s-cim

Disclaimer: Informacije sadržane na web stranici Roditeljodlucuje.hr nisu zamjena za profesionalni medicinski savjet i ne smiju se smatrati osnovom za donošenje odluka o liječenju.