Prenosimo, uz autoričinu dozvolu, urednički dotjeranu objavu na društvenim mrežama jedne majke koja je iselila u Njemačku i iznijela svoje prve dojmove o susretu s odgojno-obrazovnim sustavom drugačijim od onog koji poznaje.

Objavu ću započeti riječima “nebo i zemlja”. Takva je razlika između obrazovnog sustava na Balkanu i ovog u Njemačkoj, konkretno u pokrajini Sjeverna Rajna – Vestfalija (Nordrhein-Westfalen), ne znam kako je u drugim pokrajinama. Pa da počnem.

Osnovno obrazovanje traje 10 godina. Od prvog do četvrtog razreda je osnovna škola. Od petog do desetog razreda je tzv. visoka škola.
Nastava im počinje u 8:10, a završava u 13:45 (dva dana u tjednu) i 15:45 (tri dana u tjednu).
Veliki odmor traje 60 minuta. Tijekom velikog odmora djeca mogu otići u kantinu i pojesti topli obrok (kuhani ručak, salata, desert i piće) za svega 3.5 € , mogu pojesti hranu koju su ponijeli od kuće ili mogu biti u Internet kafiću koji se nalazi u sklopu škole, gdje mogu surfati Internetom ili igrati igrice.

Tjedno imaju 2 sata plivanja , tjelesni nije nimalo poput “našeg”, to su više društvene igre koje su zaboravljene na Balkanu, poput “lovice”, “graničar” i sl.

Učitelji se trude da djeca gradivo usvoje s razumijevanjem, nikako učenje “napamet”!
Općenito, odnos učitelj – učenik je puno opušteniji, nema nametanja autoriteta, nema “strogosti”.
Jednom tjedno imaju provjeru znanja, odnosno provjeru koliko su djeca usvojila gradivo koje su učila tijekom tjedna. Ukoliko pojedino dijete i/ ili više njih nije dobro svladalo gradivo, sva djeca zajedno s učiteljem/učiteljicom, a kroz zabavne igre, ponavljaju gradivo kako bi ga usvojili i oni koji još nisu.
Na primjer, prošli tjedan imali su igru “Bingo”. Učitelj je postavljao pitanja iz gradiva, a djeca su davala odgovore, onaj tko bi imao točne odgovore u nizu , uzviknuo bi “Bingo!”.

DOMAĆE ZADAĆE

Domaće zadaće nemaju. Zapravo, imaju zadatke za samostalno rješavanje, ali ne rješavaju ih kod kuće, već u školi.
Zašto je to tako, pojasnili su nam na roditeljskom sastanku. Učitelji se trude da djeca svoje zadaće napišu u školi, a ona djeca koja to ne uspiju, istu pišu idući dan u školi. Koji je razlog? Smatra se da je vrijeme nakon škole vrijeme za djecu i njihov odmor i igru. Također kažu da, ako se djeci dade da zadaću rješavaju kod kuće, znaju da to neće riješiti sama djeca, već će im pomoći roditelji, a na taj način djeca neće ništa naučiti, jer roditelji obavljaju zadatke umjesto njih.
Za vikende ne daju zadatke, jer vikendi služe za odmor od škole.

RAZNOLIKOST METODA POUČAVANJA I PRIMJENA NEUROZNANOSTI U PRAKSI

Učenici sjede na anatomskim stolicama, mogu se “klackati” i “ljuljati” na istima, a da to ne razljuti učitelja. Tijekom nastave nema “strogog” predavanje gradiva, koriste se projektori, društvene igre, crtanje.
Kako naš V. ne govori njemački, očekivali smo da će biti u integracijskom razredu, ali ne, na opću radost on je skupa sa svojim vršnjacima u “regularnom” petom razredu. Učiteljica i nekoliko djece iz razreda govore engleski pa mu prevode. Tijekom tjedna, V. i još dvoje djece koja također nisu iz Njemačke, imaju dodatne sate njemačkog jezika, ali i pomoć starijih učenika u savladavanju jezika.

Nema teških učeničkih torbi, svako dijete ima svoj ormarić u koji odlaže knjige i bilježnice. U školskoj torbi eventualno nose pernice, pokoju bilježnicu, kutiju s jelom.

Jednom tjedno imaju i tzv. socijalni sat. Na tom satu govore o svojim problemima, što ih muči, bez obzira je li to vezano za školu ili nije. Znači, djeca se “otvaraju” svojim učiteljima i svojim drugovima i na taj način postaju ne razred, već jedna velika obitelj.

IZVANNASTAVNE AKTIVNOSTI

Stvarno ih je bilo puno ponuđenih, ja ću navesti samo one koje su mi ostale u sjećanju. Dijete može upisati onoliko aktivnosti koliko želi:
– prirodne znanosti
– robotika
– informatika
– Facebook , Whatsapp i ostale aplikacije
– gluma
– glazba (solo ili pjevanje u zboru, sviranje instrumenata…)
– sport (atletika, gimnastika, košarka, nogomet, rukomet..)
– stolarstvo
– tekstil (šivanje, krojenje, kreiranje..)
– kulinarstvo i još puno drugih.
Ja sam navela samo ono što sam zapamtila, bilo je ponuđeno više od 20 izvannastavnih aktivnosti.

Bilo je još puno toga, ali trenutno smo još pod dojmom roditeljskog sastanka.

Autorica: S.A.M.